LO Plus
Gode råd ved brug af dit Kort

Gode råd ved brug af dit Kort

Pr. 15. august 2011

Godkendelse og tilbagekaldelse af betalingsordrer 
Betalingsordrer uden brug af PIN-kode eller underskrift
Sikring mod misbrug 
Andre gode råd

Tilbage til kortbetingelser for LO Plus Guldkort

8. Gode råd ved brug af dit Kort
I det følgende er en række gode råd og oplysninger om brugen af dit Kort:

Godkendelse og tilbagekaldelse af betalingsordrer

  • En betalingsordre kan som udgangspunkt ikke tilbagekaldes efter, at du har godkendt den.

     

  • I visse køb og abonnementsordninger, hvor der gælder særlige aftalevilkår (f.eks. fortrydelsesret), kan du dog alligevel henvende dig til Betalingsmodtageren og tilbagekalde betalinger, der endnu ikke er gennemført, selv om du har givet tilladelse. Dette gælder både for enkeltstående transaktioner eller en serie af transaktioner.

     

  • Du bør derfor, inden du godkender en betaling, sikre dig, at den sker i den aftalte valuta, og at beløbet er korrekt.

     

  • Du vil normalt modtage en kvittering, der bl.a. viser dato, beløb og kortnummer, og du bør sikre dig, at beløbet stemmer med udbetalingen eller købet, og at der står den korrekte dato. Det er en god idé at gemme kvitteringen, indtil du har modtaget din Faktura.

     

  • Du bør aldrig skrive under på en nota, eller indtast PIN-kode, hvis der ikke står noget beløb eller beløbet er forkert.

     

  • Du skal især være opmærksom på hvilke beløb du godkender, hvis du bruger dit Kort til køb over Internettet og ved telefon- eller postordre.

Tilbage til top

Betalingsordrer uden brug af PIN-kode eller underskrift
I visse tilfælde kan du betale med dit Kort uden at skulle underskrive en kvittering eller indtaste din PIN-kode vedrørende et bestemt beløb:

 

  • Dette gælder bl.a. Storebæltsforbindelsen, Øresundsforbindelsen, visse telefonautomater og parkeringsautomater samt visse udenlandske motorvejsbetalingsanlæg.
  • Du kan blive efterdebiteret for omkostninger, som er opstået i forbindelse med hotelleje, billeje eller lignende, hvis det følger af Betalingsmodtagerens aftalevilkår med dig, og du har godkendt dem.

Tilbage til top

Sikring mod misbrug
Bliver du i forbindelse med brugen af dit Kort opmærksom på, at der foretages aftryk af dit Kort, bør du sikre dig, at de ikke-anvendte aftryk destrueres.

Tilbage til top

Andre gode råd
Hvis du har brugt dit Kort, men ikke har fået en Faktura, er det en god idé, at kontakte Udsteder, for at undgå at sagen fejlagtigt bliver behandlet som en sag om manglende betaling.

 

Hvor du benytter dig af Betalingsservice for at afdrage på Kortet, vil Udsteder bestræbe sig på, at opkræve de korrekte beløb hos dig. Der kan dog ske fejl, og derfor er det en god idé, at kontrollere om du er blevet opkrævet det korrekte beløb i henhold til din betalingsoversigt, og kontakte Udsteder hvis det ikke er tilfældet.

 

I nogle lande kan beløb i lokal valuta omregnes til danske kroner direkte hos Betalingsmodtageren. Du kan da vælge mellem lokal valuta og danske kroner ved at oplyse Betalingsmodtageren om, hvilken valuta betalingen skal gennemføres i. Vær opmærksom på, at Betalingsmodtageren ofte omregner til en dårligere kurs.

Tilbage til top